Preferensi Orang tua dalam Pendidikan Keluarga
Analisis Teologis dan Psikologis atas Pemberian Jubah Berwarna-warni kepada Yusuf dalam Narasi Kejadian 37:3
Keywords:
colorful robes; family education; Genesis 37:3; parental preferences; jubah warna-warni; Kejadian 37:3; pendidikan keluarga; preferensi orang tuaAbstract
Certain families struggle to function well, impeding the child's character, beliefs, values, and overall development including Jacob's family. The objective of this research is to formulate the notion of Christian religious education for children to cultivate leaders within the social and familial spheres. The account of Jacob and Joseph in Genesis 37 serves as a dialectic between education and theology in the cultivation of leaders within religious education. Jacob's decision to bestow the robe upon Joseph symbolizes an educational approach for youngsters in their preparation for future leadership roles. Consequently, the library's provision of access to books, journals, academic research, and ancient manuscripts, together with critical thinking, serves as the foundation for addressing the dialectic between education and theology. This study's findings suggest that the narrative of Jacob and Joseph embodies a dialectical framework for human resource development aimed at national leadership, symbolized by the supply of a colorful robe. This study concludes that religious education is a way for cultivating national leadership that emphasizes religious ideals within societal and familial contexts.
(Beberapa keluarga kesulitan untuk berfungsi dengan baik, yang menghambat karakter, keyakinan, nilai-nilai kehidupan, dan perkembangan anak secara keseluruhan termasuk keluarga Yakub. oleh sebab itu tujuan dari penelitian ini yaitu membangun konsep pendidikan agama Kristen terhadap anak dalam menciptakan pemimpin dalam ruang sosial dan keluarga. Narasi Yakub dan Yusuf dalam kitab Kejadian 37 menjadi dialetika antara pendidikan dan teologi dalam mempersiapkan pemimpin dalam ranah pendidikan agama. Konsep pemikiran Yakub dalam pemberian jubah kepada Yusuf memiliki interpretasi sebuah pendidikan bagi anak dalam mempersiapkan kepimpinan yang akan datang. Oleh karena itu, pendekatan kepustakaan melalui akses buku, jurnal, penelitian akademis dan old manuscripts dengan pemikiran kritis menjadi backbone untuk menjawab dialetika antara pendidikan dan teologi. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa narasi Yakub dan Yusuf merupakan konsep dialetika pembangunan sumber daya manusia dalam persiapan kepemimpinan bangsa melalui pemberian colorful robe. Kesimpulan dalam penelitian ini menjawab pendidikan agama menjadi salah satu metode dalam mempersiapkan kepemimpinan nasional yang mengedepankan nilai – nilai religi dalam ruang sosial dan keluarga.)
References
Alter, R. The Art of Biblical Narrative. New York: Basic Books, 1996.
Antwi, E.K. “Younger-Brother Motif in Genesis as an Object of Love and Hatred in the Family: Tensions, Conflicts and Reflection for the Contemporary African Family,” 2017.
Ardila, Fini. "Tinjauan Teologis tentang Mimpi Berdasarkan Kitab Kejadian 37:1-11 dan Relevansinya dalam Kehidupan Orang Percaya Masa Kini." Jurnal Jaffray 12, no. 1 (2014): 71-92.
Brown, C. "Joseph’s Coat of Many Colors—Meaning, Significance and Lessons Learned." The Faith Space.com. Diakses 13 Januari 2025. https://thefaithspace.com/about-tfs/:1 1.
Ebrahim, G.J. Perawatan Anak. Yogyakarta: Yayasan Essentia Medica, 1994.
Ferinia, Rolyana. Metode Penelitian Sosial: Panduan Lengkap, Tips, Trik, Teknik, Praktik. Bandung: Media Sains Indonesia, 2023.
Gemeren, W Van. New International Dictionary of Old Testament Theology and Exegesis. Grand Rapid: Zondervan, 1997.
Getz, A. Gene. Yusuf. Solo: DABARA Publisher, 1996.
———. Yusuf Apakah Dalam Masa Pencobaan Anda Dapat Menemukan Kekuatan Allah? Solo: DABARA Publisher, 1989.
Kimbal, Stevie dkk. “Internalisasi Pendidikan Kristiani Dalam Keluarga.” Wahana Pendidikan 7, no. 6 (2021): 90–107. https://doi.org/10.5281/zenodo.5548955.
Komari, Emon Paranoan, Upi Laila Hanum, and Merliana Trince. “The Role Of Parents In Forming Children’s Study Habits At Home.” International Journal of Social and Education (INJOSEDU) 1, no. 1 (2024): 61–72.
Manafe, Debertje Setriani, Tekles Morib, dan Risart Pelamonia. "Kontekstualisasi Misi Terhadap Budaya Bakar Batu Suku Lani dan Implementasinya bagi Gereja Injili di Indonesia (GIDI) Jemaat Jigunikime Puncak Jaya Papua." Vol. 1, no. 1 (2022): 111-136.
Mardijanto, Said. “Pengaruh Kesibukan Orang Tua Terhadap Pola Belajar Anak Usia 7-10 Tahun,” no. 2 (2023): 127–32.
Mei, No. "Kontekstualisasi Misi, Terhadap Budaya, Bakar Batu, Suku Lani, Gereja Injili, and Gidi Jemaat. “Makarios : Jurnal Teologi Kontekstual” 1, no. 1 (2022): 97–122.
Munroe, Myles. Kingdom Parenting. Jakarta: Immanuel Publishing House, n.d.
Orang, Kehidupan, and Percaya Masa. “Alumni S1 STT Jaffray 2013. 71,” 2013, 1–11.
Rudolph, Sarah. "How Colorful Was Joseph’s Coat? Tradition." Journal of Orthodox Jewish Thought, Spring 2020, vol. 52, no. 2: 133-142.
Season, Jack M. "Joseph and the Dreams of Many Colors." TheTorah.com. Diakses 13 Januari 2025. https://cdn.vanderbilt.edu/vu-my/wp-content/uploads/sites/240/2019/04/14092614/Sasson-2016-Joseph-and-the-Dreams-of-Many-Colors-TheTorah.pdf.
Shurpin, Yehuda. "What Was the Coat of Many Colors?" Chabad.org. Diakses 13 Januari 2025. https://www.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/5730626/jewish/What-Was-the-Coat-of-Many-Colors.htm.
Sidjabat, B.S. Membesarkan Anak Dengan Kreatif. Yogyakarta: Penerbit Andi, 2012.
Waltke, B. K. Genesis: A Commentary. . Grand Rapid: Zondervan, 2004.
Werhun, Wojciech Sebastian. "Autonomy and Authenticity: Joseph's Personal Journey towards Freedom and Truth." Boston College School of Theology and Ministry. Mei 2019. Diakses 13 Januari 2025. https://dlib.bc.edu/islandora/object/bc-ir:108459/datastream/PDF/view.
Wright, Norman. Menjadi Orang Tua Yang Bijaksana. Yogyakarta: Yayasan Andi, 1996.
———. Menjadi Orangtua Yang Bijaksana. Penerbit Andi, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 THRONOS: Jurnal Teologi Kristen

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.